mijn neuscorrectie

• zorro

Hallo !

Ik ben vandaag 4 weken geleden geopereerd aan mijn neus..een totale neus reconstructie incl kraakbeen uit mijn oor om mijn neus weer op te vullen.

Toen het kapje er na 10 dagen af ging was er niks aan de hand met mijn neus.

Maar daarna ging mijn neus aan alle kanten zwellen en ook aan de binnen kant is het nu na 4 weken nog gezwollen en de wandjes zijn rood en geirriteerd door de hechtingen die er overigens pas na een week of 6 uit gaan uit zich zelf.

Je moet proberen niet te veel te friemelen met je neus aan de binnekant..ik was druk in de weer met cremes, wattestaafjes e.d. , dus dat zou ik nog maar even niet doen.

Mocht je echt last krijgen dan kun je altijd bellen , neem het zeker voor het onzekere !!!!!!

Mijn neus was in de eerste 2 weken zo straks als wat en hard en noem maar op…ik had het gevoel alsof er 1000 hechtingen in zaten en dat als ik lachte mijn neus uit elkaar zou knappen…dus ik denk wel dat het normaal is .

Ik ben afgelopen dinsdag op controle geweest en dr nolst Trenite zei dat het inderdaad allemaal gezwollen was van de binnekant en dat de hechtingen mijn wanden irriteerden , maarja , hij zei dat het normaal was.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Was dit je eerste operatie?

groetjes Zorro

• erik

Hallo Carin,

Ik heb er dan geen ervaring mee, maar iedere ingreep is een soort aanslag op je lichaam. Het is dan ook normaal dat je lichaam hierop reageert. Je bent dan ook aan je neus geholpen, dus kan ik me voorstellen dat een zwelling aan je neus vrij normaal is. Uiteraard wel goed in de gaten houden en bij vragen, bellen!!

Groeten en sterkte in het genezigsproces

Erik

• Danielle

Beste Carin,

Zelf ben ik 6 weken gelden geholpen door Professor NT, CAT III ingreep.

De problemen die jij opnoemt heb ik precies hetzelfde, voor mijn gevoel gaan een dezer dagen de hechtingen los zitten (EINDELIJK).

Elke ochtend word ik wakker met een hele opgezwollen neus, s'middags trekt het bij en tegen de tijd dat ik naar bed ga, ben ik helemaal beeldig totdat ik weer wakker word.

Het scheelt wel of ik genoeg geslapen heb, soms moet ik vroeg beginnen en om 05:45 opstaan, nou dan weet je helemaal niet wat je ziet, het is omdat ik weet waarom ik het heb laten doen (en toen het kapje eraf ging heb ik het uiteindelijke resultaat gezien) maar anders…………..

Het scheelt ook dat ik een nieuwe baan heb en mijn nieuwe collega's niet weten hoe of mijn neus eruit hoort te zien, dus op werk gelukkig geen opmerkingen.

Carin, gun jezelf de tijd, ik ben zelf ook heel ongeduldig, maar ik geloof echt dat het goed komt.

Probeer te vermijden dat je verkouden word en houd je een beetje rustig (een geluk bij een ongeluk voor mij is dat ik mijn voet heel zwaar gekneusd heb en dus niet uit mijn dak kan gaan in het weekend)

Héél véél sterkte!

Danielle

• pi

Hoi Carin hier Pi nog even, ik had ook dat een hechting erg “trok”, het was ook rood. Ik ben toen even naar de MCS terug gegaan daar hebben ze de hechting er eerder uit gehaald en ik kreeg Bactroban zalf mee, een soort Antibiotica zalf omdat het toch ontstoken was. Ik zou het goed in de gaten houden, als het rood en dik is bij de hechting is het misschien toch een teken van ontsteking…. Succes en beterschap, ben benieuwd naar het resultaat, je leefde er al zolang naartoe. Liefs Pi

• Carin

Hallo,

Heel erg bedankt voor jullie reactie!, heb er echt wat aan!

Heb er nergens over gelezen, op geen sites die ik gelezen heb.

Maar die pijn wanneer hield die bij jullie op?

De pijn blijft die zolang doorzuren totdat de hechtingen oplossen in de neus?

Nu na die 4/6 weken hebben jullie nu nog pijn?

De pijn is zo gemeen zo stekend alsof je met een schaafwond in bad zit maar dit houd na enkele minuten op maar in mijn neus blijft het.

Wanneer begon de neus te zwellen na het verwijderen van het kapje?

Was dit na enkele uren of na enkele dagen?

Dan hoef ik daar niet gek van op te kijken als dit gebeurd.

Pi, ik heb ook die zalf die ik 3 maal per dag op de littekens moet smeren en zoutoplossingspray die ik 5/6 maal daags moet sprayen.

De zwellingen in de neus zouden de slijmvliezen zijn, die beschadicht en gehecht zijn.

Dat zeiden ze gisteren, hebben me een pijnstiller voorgeschreven.

Maar die werkt maar even.

Lieve groetjes Carin

• zorro

Hallo Carin,

Het is wel normaal dat de wandjes wat gezwollen en rood en gevoelig zijn.

Alleen wat jij zegt over die pijn…het is wel overgevoelig en natuurlijk trekken de hechtingen wel , maar om echt van voortdurende pijn te spreken..je voelt het continue , maar als je echt steeds een felle pijn hebt zou ik toch maar wel even aan de bel trekken..het moet volgens mij niet zo zijn dat die wandjes helemaal rood en zeer gezwollen zijn..een beetje zwelling is normaal…dus wacht niet te lang als je denkt dat het niet goed is en dan zou ik toch proberen even weer langs te gaan desondanks je er ver weg van woont.

Mijn kapje ging eraf en daarna ging mijn neus wel vanaf de dag/dagen erna weer wat dikkere vormen aan nemen en wat zwellen en dan ook ongelijkmatig zwellen..niet extreem maar wel dat ik dacht : Oh nee…mijn neus is helemaal ongelijk…..en dan ben ik nu 4 weken verder en alles trek aardig gelijkmatig op.

Dus daar moet je je geen zorgen om maken..het kapje houdt de zwelling op zijn plaats en als het kapje eraf is dan kan het zijn vrije gang gaan en dat is normaal.

Zijn de gangen van je neusgaten dan helemaal dicht of bijna dicht door de zwelling?

Ik kon eerst nadat de tampons eruit waren helemaal vrij adem halen en in de loop van de tijd ging er 1 gang aardig dicht zitten en Nolst zei dat het gewoon wat zwelling was en irritatie en dat het normaal was.

Maar nogmaals : neem geen risico als je het niet vertrouwd.

Ik denk niet dat het een ontsteking is maar een irritatie..tenzijn je neus zo hard klopt en ook van de buitenkant helemaal rood en gezwollen voelt…

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je moet wel zorgen dat je goed hoog slaapt met 2 dikke kussens.

succes en maak je niet helemaal gek hoor….het komt vast helemaal goed.

Mijn neus zag er niet uit en nolst heeft echt een wonder verricht..wat een verbetering.

Je moet niet vergeten dat je neus een behoorlijke optater heeft gehad.

Wat heb je exact laten doen?

groetjes

Zorro

• Carin

Hallo Zorro, Fijn dat je reageerd!

Het is inderdaad een erge irriteerende pijn.

Maar ik kom er langzaam achter wat het is.

Voordat de tampons eruit gingen had ik geen pijn, alleen moest ik veel niezen.

Toen de tampons eruitgehaald werden (stelde niks voor) maar voor dat ik er erg in had zat de arts met een met gaasje omwikkelde pincet in mijn neus te draaien.

Dat deed z'n pijn, die pijn voel ik nog steeds.

Mijn neus is van binnenin goed gezwollen, de voorin de punt zit ook alles dicht.

Ik heb tamelijk wat hechtingen in de neus.

Door de zwelling van mijn neustussenschot, wat ook z'n zeker drie hechtingen heeft, trekt alles enorm.

Binnenin staan de hechtingen heel gespannen.

Nu heb ik ook nog het pech iets verkouden te worden, waardoor alles steeds vochtig blijft en niet kan drogen.

Ik vermoed dat dit de oorzaak van die irriteerende pijn is.

Er zou aan een kant bovenin mijn neus iets weg geschaaft worden.

Een neusgat was een stuk groter dan de ander, nu is er een stukje van de te grote neusvleugel tussenuitgehaald en aan de kleinere vleugel genaaid.

En de onderste helft van mijn neus paste niet bij de bovenste helft, dus die onderste helft moest kleiner en smaller.

Ik zat in Cat. 4.

Maar mijn neusgaten zien er al een stuk beter uit dan voorheen.

Alleen door die enorme zwelling van mijn neustussenschot, hangt die er gek tussenuit.

Maar dat zal hoop ik op den duur wel optrekken.

Ik ben echt blij dat je hebt gereageerd.

Geeft me moed.

Heel erg bedankt!

Groetjes Carin

• carin

Hallo nerveus,

Hoe is het nu met je?

Wat verschrikkelijk de tampons zolang in je neus.

Ik heb me echt aan jou getroosd, ik had ze twee dagen in en dat was echt verschrikkelijk.

Mijn neustussenschot is goed gezwollen en rood tot donkerrood.

Ik blijf maar koelen.

Heb je hier ook last van gehad?

Ook de binnenkant is dik en de hechtingen trekken goed.

Hoe is dit alles bij jou verlopen?

Groetjes carin

• carin

Hallo,

Het is vandaag een week geleden dat ik geop. ben.

De verkoudheid neemt iets af, de pijn ook.

Alleen het neustussenschot is dik en rood, zou dat koelen goed zijn?

Er zit geen pus in,en het word na het koelen ietje donkerder rood.

Ben alleen bang dat het erger word.

Kan iemand zeggen wat ik het beste kan doen?

Koelen of er gewoon vanaf blijven.

Groetjes Carin

• Danielle

Hoi Carin,

Ik heb geprobeerd (en dit is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het) zoveel plat te liggen en te slapen.

Nog een andere vraag hebben jullie ook allemaal anti-biotica gehad ( 8 dagen, amoxicline)?

Carin heel veel sterkte, ik ben 7 weken gelden geholpen, moet donderdag terug komen en bij mij zijn de hechtingen in mijn tussenschot nog steeds niet opgelost, wel is het zo dat het trekkerige gevoel steeds minder wordt.

Sterkte, Danielle