neuscorrectie dr. vanhaesebrouck

  • bloem

    Dag iedereen,

    Ik wil mn ervaring en de hele aanloop naar mijn neuscorrectie graag met jullie delen. Om de simpele reden dat ik ook veel aan de verhalen van voorgangers heb gehad. Mijn neus had n lichte scheefstand naar links en een hump. Voor mij was van meet af aan t belangrijkst dat alleen de imperfecties eruit zouden worden gehaald, ik wou mijn neus niet inruilen voor een hollywoodexemplaar a la kim kardashian.

    Mijn eerste consult was bij dr. Ritoe van de Lairessekliniek in Amsterdam. Lekker dichtbij huis. Ze is KNO arts en gepromoveerd bij Nolst (geloof ik), dus n aardige vakvrouw. Het consult verliep prettig, ware het niet dat ze de scheefstand in mijn neus niet herkende. Opmerkelijk. Ook gaf ze me het advies mee nog even goed na te denken, want ‘je hebt een mooi gezichtje’ en je moet exact weten wat je wilt. Kosten bij de lairesse €4500.

    Mijn tweede consult was bij dr. Roddi, ook in A'dam. Ik was al redelijk sceptisch door wat negatieve verhalen op internetfora, maar was toch benieuwd. Roddi kwam aardig over, maar wel ongeduldig. We hebben wat gebabbeld over zijn studietijd in parijs, maar toen t op mijn neus aankwam was ik niet overtuigd. Hij liet me foto's zien van vorige patienten met vergelijkbare neuzen als ik, maar ik vond dat ze allemaal een zelfde soort neus terug kregen: hump eraf en een glijbaan neus. Dat wou ik niet! Ik wou een recht effect en niet glijdend in een boog. Kosten €4500.

    Vervolgens ben ik gaan snuffelen op inet en kwam ik positieve verhalen tegen van mensen die hun neus in Belgie hebben laten doen.

    Mijn derde consult was bij dr. Luc Bosman van de Steenberg kliniek in Hasselt. Het is zijn eigen privekliniek. Aardige man, geduldig, uitgebreid consult en begreep mijn wensen. Ik had dit keer foto's meegenomen van neuscorrecties die ik wel en niet geslaagd vond. Een duidelijk verschil tussen de glijbaanneuzen en rechte neuzen en hij gaf mij gelijk. Wel zou mijn neus door dr. Bosman OPEN gecorrigeerd worden, brrr. En dat had ik liever niet. Kosten €2500 (of €2200… Sorry ben dat ff vergeten!) Kosten consult €35.

    Mijn vierde consult was met dr. Vanhaesebrouck van AZ Sint Niklaas ziekenhuis. Goede staat van dienst, ex voorzitter van belgische commissie van chirurgen oid. Redelijk conservatief consult, in die zin dat hij geen gebruik maakt van computer apparatuur met voor en na fratsen. Ook krijg je geen foto s van andere patienten te zien. Maar, het gevoel was goed! Hij begreep mijn wensen en erkende dat hij aan mijn neus maar weinig zou doen. De hump eraf vijlen en de neus recht zetten. We hebben 45 min gesproken en dat was lang (ook voor zijn doen). Zeer prettige dokter. Ik besloot mij door hem te opereren. Kosten €1900 (incl 1 nacht verblijf in ziekenhuis, incl alles). Kosten consult €30. Ik kon binnen een maand al terecht.

    Ik ben alleen naar belgie gereden op de dag vd operatie. Verdwaalde even in het ziekenhuis zelf, maar werd door n aardige verpleegster op weg geholpen. Ik had een goede kamer voor mezelf met tv en mocht me omkleden. Toen begon het wachten… Heb n beetje tv gekeken en gelezen. Plots kwamen 2 verpleegsters binnen die me naar de o.k. zouden rijden. Ik was nooit eerder onder narcose geweest, dus was ook daar erg zenuwachtig over. Ik kreeg n infuus in en heb nog even met dr. Vanhaesebrouck gesproken. Daarna ging het snel, zuurstof kapje op, ‘denk maar aan iets leuks’ en weg was ik… Zzzzzzz.

    Toen ik wakker werd scheen ik meteen naar mijn neus te hebben gegrepen. Ik vond t n rare ervaring. Van de uitslaapkamer werd ik nr mijn eigen kamer gereden en daar pakte ik natuurlijk gelijk mn spiegel. Ik schrok me wild! Ik had n kapje op en onder mn neus verband. De tip van mn neus was wel zichtbaar en die was opgezet/opgezwollen en mn bovenlip omhoog getrokken. Ik kon recht in mn neusgaten kijken. Mn gezicht was overal opgezwollen, vreselijk gezicht. Daarna kwam ik de uren moeilijk door. Ik heb even nr huis gebeld en wat tv gekeken. Verpleegsters kwamen volgens schema pijnstillers brengen. Ik werd krankjorum van het infuus in mn hand, kon niet slapen en niet goed bewegen. Kortom, een verschrikkelijke eerste dag en nacht. Maar totaal geen pijn!

    De volgende ochtend kwam dr. Vanhaesebrouck langs. Ik uitte meteen mijn bezorgdheid over mn neustip, maar ik zou nu een vertekend beeld hebben door de zwellingen. Geen tampons zoals bij velen hier op het forum, maar n soort gaasjes werden verwijderd, deed geen pijn. Ook het verband onder mn neus mocht weg. Om 10u heb ik het ziekenhuis verlaten en ben ik zelf terug gereden nr Amsterdam. Dat ging allemaal prima, gelukkig geen file's.

    Thuis aangekomen viel ik direct in slaap en begon een week van wachten en herstellen. Wat een rit! Nogmaals, geen enkel moment pijn gevoeld, wel heb ik me zorgen gemaakt of mn neus wel zou worden als hoe ik wou. Na enkele dagen zakte mn neustip gelukkig terug en zat mn bovenlip ook weer op zn plek. Wel veel zwellingen en blauwe plekken. Ik heb arnica druppels van te voren genomen en vitamine c bruistabletten, maar geen idee of het heeft geholpen. Na een week mocht het kapje eraf! Dus ik weer hup in de auto op naar Belgie. Met een pet op, want zo n kapje is toch best een raar gezicht.. Ik heb zo goed als de neus gekregen die ik wou en alles is gelukkig mooi hersteld. Wel vind ik dat mijn neustip nog een klein beetje mag zakken zodat ik een absolute rechte lijn heb van boven naar beneden. Maar het blijft toch wel wennen hoor zo n andere neus. Ik heb 24 jaar met een neus gelopen en nu is die ineens weg. Mijn vader viel het nauwelijks op en mijn vriend vond het wel een enorm verschil van de zijkant. Vandaag ga ik voor het eerst nr buiten dus ben benieuwd of het anderen ook direct opvalt.

    Mijn imperfecties waar ik me jarenlang aan stoorde zijn in elk geval weg en dat was me alle moeite absoluut waard!

    Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn verhaal.

    Groeten,

    Bloem

    Post was bewerkt op 30-08-2021 10:59 door Karin

  • sari

    Hallo Bloem,

    ik herken volledig jouw verhaal, want ik heb namelijk in April dit jaar een neuscorrectie ondergaan bij Dr. Van Haesebrouck.

    En ik ben er super tevreden over, hou er wel rekening mee dat het best wel een hele tijd duurt vooraleer je het definitieve resultaat zal zien.

    Groetjes

  • Vann

    Dag Bloem,

    bedankt dat je jouw ervaring wil delen. Ik schuim tegenwoordig gans internet af om ervaringen te zoeken, maar het is niet zo eenvoudig om getuigenissen te vinden van mensen die in Belgie geopereerd zijn. In December ga ik een neuscorrectie ondergaan, maar ik ben zo ontzettend bang voor de narcose! Horrorverhalen van niet meer wakker worden, weet je wel… stom he.

    Kan je ons vertellen hoe het nu met je gaat? En heb je veel reacties gekregen van andere mensen? Ik ga het aan zo weinig mogelijk mensen vertellen, en ik zou niet willen dat iedereen achter mijn rug gaat roddelen van: die heeft iets aan haar neus gedaan…

    Groetjes,

  • bloem

    Hoi vann,

    Ik had het aanvankelijk alleen aan mijn ouders en vriend verteld.Na de operatie heb ik wel aan wat vriendinnen verteld dat ik mn neus heb laten rechtzetten. Het verschil viel hen nauwelijks op. Ik herken me wel in dat schaamte gevoel hoor. Voel je vooral niet verplicht om het te moeten vertellen aan iemand.

    Ik heb trouwens een bobbeltje half op mn neusbrug.. Ik voelde het al de eerste 2 weken na de operatie, maar nu is het ook zichtbaar. Ben bang dat het toch niet helemaal goed is gevijld… :(

  • sari

    Hallo Bloem,

    dat bobbeltje op je neusbrug zal waarschijnlijk nog wel weggaan, ikzelf had laat ons zeggen een soort richeltje aan de zijkant van mijn neus dat heel benig aanvoelde in het begin en ervoor zorgde dat ik een donkere schaduw had onder mijn oog. Blijkbaar was dat de plek waar ze mijn neus gebroken hebben (bij de operatie hebben ze mijn neus gebroken, recht gezet en de hump eraf gehaald), maar de dokter zei me toen dat ik geduld moest hebben, en nu zo'n 6 maanden later moet ik hem gelijk geven, want van dat richeltje is er niets meer te zien of te voelen. Als je nog op controle moet gaan zou ik het zeker aan de dokter melden.

    Maar mijn ondervinding met een neuscorrectie is dat je veel geduld moet hebben en dat het een hele tijd duurt voordat je neus zijn uiteindelijke vorm heeft (tot 1j na de ingreep)

    @ Vann: bij mij weet niemand dat ik een neuscorretie heb ondergaan, vrienden niet, familie niet, zelfs mijn partner niet. Ook omdat ik bang was voor de reacties, ik heb toen iedereen verteld dat mijn tussenschot scheef stond en dat dat recht gezet moest worden omwille van sinusitis, wat trouwens wel waar was en ook gebeurd is, maar ondertussen hebben ze de hump ook verwijderd. En niemand die het gezien heeft!

    Als er nog vragen zijn, stel ze gerust

  • Vann

    Dag Sari,

    ik heb het enkel aan mijn partner verteld… aan mijn collega's en mijn vrienden heb ik verteld dat ik onder het mes moet om mijn neus recht te zetten. Dit is niet waar, maar ik moet toch iets zeggen. Ik ben alleen zo ontzettend bang dat er iets mis zal lopen. Vooral voor de narcose heb ik een heilige schrik. Ik wil echt mijn leven niet op het spel zetten voor een stomme neus, maar langs de andere kant denk ik: als ik het nu niet doe, gaat het er nooit van komen en zal ik er altijd mee blijven lopen in mijn hoofd. Ik veronderstel dat je die vreselijke tweestrijd wel kent :-)

    Hoe heb jij de narcose ervaren?

    Groetjes,

  • hanneke

    Dag Vann,

    Afgelopen woensdag ben ik geopereerd aan mijn neustip. Ik kan je wel vertellen hoe de narcose bij mij was gegaan. Eigenlijk valt er niet veel

    over te vertellen. na de infuus val je al gelijk in slaap. je merkt er helemala niks van. ook toen ik wakker was, werd ik niet in paniek wakker.

    ik werd gewoon wakker zoals altijd. wel is het lastig dta je paar dagen tampons in je neus hebt. je moet alleen maar door je mond ademhalen, maar

    voor het resultaat zal het wel waard zijn. Volgende week dinsdag gaat he tkapje bij mij eraf

    groet,

    hanneke

  • saro

    Hey Vann,

    wat de narcose betreft daar had ik geen probleem mee, misschien is het de eerste keer dat je onder narcose moet, vandaar jouw twijfels misschien?

    Ik ben om 13u15 opgehaald en om 13u30 gingen mijn oogjes dicht (ik kreeg een masker op mijn neus en moest enkele malen diep in en uit ademen, na de eerste inademing voelde ik me al zalig wegzakken)

    Om 15u 30 gingen de oogje weer open ;-) en ik werd normaal wakker, zonder paniekreactie, ik was meteen ook goed wakker, helemaal niet sloom of zo.

    Alleen had was het even wennen aan het feit dat je niet door je neus kan ademen, maar op zich is dat geen probleem, goeie tip neem rietjes mee naar het ziekenhuis, dan kan je tenminste drinken, want met dat verband en kapje op je neus is dat niet echt makkelijk.

    Ik zou me er geen zorgen over maken, je bent bij het verplegend personeel in goeie handen en eht is het resultaat ZEKER waard

    succes!!!

  • Vann

    Bedankt voor jullie bemoedigende woorden. Hopelijk verloopt bij mij alles zo goed als bij jullie :-)

  • bloem

    hoi sari,

    ik heb telefonisch met de dokter gesproken en begrepen dat ik mn neus moet masseren. dat doe ik nu elke dag, maar het bobbeltje blijft zitten. naar mijn idee wordt het ook steeds zichtbaarder.

    ik wacht even af tot medio december (dan is het 3 maanden na mijn operatie) en dan maak ik een afspraak voor een consult..misschien dat er toch nog wat bijgevijld moet worden, ik hoop het natuurlijk niet.

    bloem