littekencorrectie buik

• Mirjam

Ik heb 9 dagen geleden een littekencorrectie laten uitvoeren in het Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk door P. Melis. Fantastische chirurg trouwens. Dit alles nadat ik afgelopen maart in Beverwijk met spoed ben opgenomen en van boven tot onder opengesneden door een soort van slager omdat men dacht dat ik een maagperforatie had wat later een rare kronkel bleek in mijn dikke darm.

Het ontstane litteken was zo lelijk en zorgde ervoor dat mijn buik als het ware in 2 delen werd gedeeld met twee zakjes aan de linker en rechterkant. Dus via via aan de naam van de plastisch chirurg Melis gekomen. Nu na acht dagen is het allemaal al veel mooier maar is er wel een soort van bobbel ontstaan in het midden van mijn buik die soms gevoelloos is. Het litteken is trouwens veel mooier geworden (van binnenuit opnieuw gehecht) en de zakjes zijn verdwenen. Alleen die dikke bobbel maak ik mij nu zorgen over. Heeft iemand hier ervaring mee?

groeten,

Mirjam

• Mike

Geen ervaring met buik, maar wel een paar rare zaken in je verhaal. In maart ben je dus geopereerd en nu dus al een littekencorrectie? Een litteken heeft minstens een jaar nodig om een beetje tot rust te komen. Ik heb zelf net wat laten corrigeren op mn bovenarm en daar moest ik zowiezo een jaar geduld voor hebben. Vervolgens kun je na 9! dagen nooit beoordelen hoe het resultaat wordt. Dan is alles nog niet eens helemaal hersteld. Daar gaan ook wel de nodige maanden overheen. Ik heb nu zo'n 2 weken geleden de correctie gehad en nu zit gewoon het verband (ademend met douchbestendig kunsstof) er gewoon ook nog op. Dat gaat er volgende week pas af en dan moeten de resten (knoopjes) van de hechting er zelfs nog afgeknipt worden. Dan begint het hele proces eigenlijk pas echt zodat je na zo'n beetje weer een jaar pas kunt beoordelen hoe alles echt is geworden.

• Mirjam

Omdat het litteken wat ik eerst had heel lelijk was dichtgemaakt door middel van nietjes, was het in mijn geval juist belangrijk om zo snel mogelijk het litteken weer open te maken en van binnenuit opnieuw te hechten voordat het litteken “volgroeid” zou zijn. Inmiddels ben ik er ook achter wat die bobbel was, want ben vorige week dinsdag naar het ziekenhuis gegaan en ik er bleek 220 ml vocht onder het litteken te zitten. Dus gezellig punctie gehad.

Morgen moet ik weer terugkomen, maar je ziet nu al goed het resultaat, want in plaats van een dikke lelijke streep met verminking van mijn navel, heb ik nu een nauwelijks zichtbaar streepje en een mooie zichtbare navel.

Wel ben ik al druk bezig met die speciale creme voor littekens om rode knobbeltjes en verdikking tegen te gaan. Moet zeggen dat het goed werkt en je krijgt het vergoed van de ziektenkostenverzekering (althans ik)

Ben benieuwd of ik over een jaar nog zo blij zal zijn maar denk het wel.

Thanks voor je reactie.

• Mike

OK, duidelijk, ik hoop voor je dat het mooi wordt, ik ken de methode die bij jou gedaan wordt niet. Succes!