Bobbeling neusbrug

  • Neus

    Beste,

    7 weken geleden ben ik een neuscorrectie ondergaan. Sinds deze week komt er een bobbeling missen op mijn neus als je het van de zijkant bekijkt. Hier krijg ik een hele rare neus van, we me verontrust omdat het toch al 7 weken geleden is. Kan het dat kraakbeen die richting uit gaat, of is het misschien een kleine ontsteking? Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand hier iets meer over vertellen?

    Ik voel me er goed klote bij, hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

    Alvast bedankt!

  • steffeken

    Beste,

    Als het inderdaad een ontsteking zou zijn gepaard gaande met knobbelvorming dan kan u dit eenvoudig controleren door je lichaamstemperatuur op te nemen, te kijken of de desbetreffende plaats op de neus warm aanvoelt en rood ziet; vaak komt ook ongevoeligheid op de plaats voor waardoor u de kenmerken van een ontsteking kunt controleren.Na 7 weken is de kans op na-infectie echter niet zo groot.Het kan ook zijn dat er zich bloedklonters hebben gevormd onder de huid , deze zullen vanzelf weer afgebroken worden maar dit kan wel enige tijd op zich laten wachten.

    Indien het dus niet om een ontsteking gaat kan het zijn dat er zich littekenweefsel aan het vormen is en uitbreiden thv de neusbrug, soms kan er kraakbeen losgekomen zijn tijdens de ingreep dat op zichzelf zich wil herstellen en dus verder gaat uitbreiden of wat afgeschaafde botrestjes die u kunt waarnemen. Bij mij is dit ook het geval ; er zitten onregelmatige kraakbeenstructuren op de plaats die kort na het verwijderen van de neusspalk er niet waren en ook een paar weken nadien duidelijk zichtbaar werd vaak worden dergelijke onregelmatigheden gecamoufleerd door de aanwezige zwellingen en na afname van deze komen ze naar boven. Het komt vooral meer voor bij mensen die voor een gesloten ingreep hebben gekozen waardoor het “werkterein” niet overzichtelijk was en vaak kraakbeen of botresten kunnen achterblijven of vergroeien waardoor het kan dat er zich onregelmatigheden laten opmerken.

    Bij mezelf is er dus ook een kraakbeenrestje verschoven naar de radix dus het bovenste gedeelte van de neusbrug ; kraakbeen komt hier niet voor en aangezien de chirurg mij verteld heeft dat het om kraakbeen gaat kan ik u wel zeggen dat het dus kan dat kraakbeen migreert en zich elders gaat vastzetten en zelfs uitgroeien.

    Het is dus best even te controleren of u aan de kenmerken van een infectie voldoet en anders beter toch wel af te wachten tot de neus voldoende hersteld is om de neus te kunnen inspecteren en dan toch een controle te laten uitvoeren om te zien wat het in u geval zou kunnen zijn.

    Ik hoop voor u alvast dat het snel weer verdwijnt en dus geen restantjes zijn van bot,kraakbeen of littekenweefsel.

    mvg

  • Neus

    Beste,

    Alvast heel erg bedankt voor uw uitgebreide reactie. Ik weet niet precies tot hoever het kraakbeen doorloopt maar alsik voel lijkt daar nog net kraakbeen te zijn waar ik het over heb. Op dat gedeelte heb ik zeer weinig gevoel, is licht rood (niet overdreven geirriteerd) en qua warmte kan ik met dit weer moeilijk meten. Vanavond heb ik de hele avond buiten gezeten en heb het idee dat het nu minder opgezwollen is, kan dit een teken zijn van een ontsteking? Om te controleren of het een infectie is, kan ik dan ook naar mijn huisarts gaan of is het beter dat ik een afspraak maak bij de arst waardoor ik geopereerd ben?

    Bij mij hebben ze de gesloten variant toegepast. De vorm die ik voel lijkt volgens mij niet op een verplaatst stukje kraakbeen, of het moet zo zijn dat zich dusdanig migreert dat dit lijkt

    Tevens heeft de arts mij verteld dat ik 3 maanden niet in de zon mag, ik probeer dit natuurlijk zoveel mogelijk te vermijden, maar helemaal lukt haast niet met dit weer. Wat is eigenlijk de reden dat je niet in de zon mag komen, kan het daardoor ook zwellen?

    Misschien lijk het me het beste om de komende dagen zeer goed in de gaten te houden, zowel ‘s ochtends als ’s avonds en als er weinig verandering optreed toch een afspraak te maken met mijn arts.

    Wat lijkt u het beste in mijn geval?

    Alvast bedankt.

  • steffeken

    Beste,

    Het zou inderdaad om een kleine infectie kunnen gaan en ik zou u dan verzoeken om eens bij de huisarts binnen te springen; hij of zij zal u ook een objectievere visie toedelen. Ook al is u plastisch chirurg nog zo een schatje of iemand die u blindelings zou vertrouwen; ze zullen hun werk toch altijd net ietsjes meer gaan verdedigen en vaak zeggen dat alles in orde is en u dingen ziet die er niet zijn dus ik zou zeker zeggen om eerst bij de huisarts eens binnen te springen om te kijken wat deze ervan vindt. Deze zal u ook moeten kunnen vertellen of het om een infectie gaat of toch om een stukje kraakbeen of dergelijke.

    De reden of een van de redenen waarom wordt afgeraden om in de zon te gaan zitten is dat door de warmte de zwellingen kunnen aanhouden of heviger worden, ook om het littekenweefsel zo mooi en klein mogelijk te laten genezen; door de warmte zetten de bloedvaten zich uit en kan het littekenweefsel zich ook sneller opstapelen.Met dit soort weer zal het inderdaad wat langer duren voordat de zwellingen afnemen wat na 7 weken nog zeker niet is afgelopen en is cruciaal om de neus volledig te laten genezen met een zo min mogelijk aan littekenweefsels.

    Ik zou u aanraden om toch niet constant met u neus bezig te zijn en zoveel mogelijk stresserende toestanden te vermijden wat het genezingsproces alleen maar zal bevorderen en dus gewoon de arts consulteren en deze even naar de neus te laten kijken en voelen ; dit kan al heel wat klaarheid brengen waardoor u weet wat u te doen staat.

    Ik hoop alvast dat het voor u maar om een kleine infectie of onregelmatige zwelling gaat en dus niet het andere, alvast het beste toegewenst en als u de arts gesproken hebt, laat aub even iets weten om te zien wat het in u geval is; kan handig zijn als andere mensen met eenzelfde probleem te maken krijgen.

    Alvast bedankt en zeer vriendelijke groeten

  • Beno

    Beste Steffeken,

    Mag ik hier even op inhaken, want het lijkt hier dat je er bijzonder veel verstand van hebt. In ieder geval veel meer dan ik als leek die al meerdere operaties achter de rug heeft aan mijn neus. Ik hoop Neus, mocht jij dit ook lezen, dat het een stuk beter met je neus gaat en dat je uiteindelijke erg tevreden gaat zijn.

    Misschien wat gewaagd, maar wat zou je denken bij het lezen van mijn probleem? Ik ben namelijk allerlei mogelijkheden aan het bedenken ook voor wat betreft mijn toekomst. Ik ben een jonge vrouw met best een aardig gezicht. Alleen mijn neus is zeer storend. Ook na 2 herstellende operaties in het AMC in Amsterdam. Ik vind mijn arts, een professor echt een hele aardige man en geloof in zijn kundigheid, maar vraag me wel af hoe het toch kan dat ik zo'n pech heb met mijn neus en of het nog verbeterd kan worden. Het is bijna 5 maanden geleden dat ik geopereerd ben door hem. De laatste keer een gesloten operatie via het neusgat. De bobbel is bij mij na keren hiervoor te zijn afgeschaafd steeds teruggekomen. Nu heeft hij er een stukje weefsel/kraakbeen achter geplaatst zodat het doorloopt tot de tip van mijn neus. Mijn neus was niet of nauwelijks gezwollen bij de 2 e operatie. Ik vond mijn neus en vind mijn neus nog steeds te smal. Het lijkt wel of ze aan de zijkanten wat hebben weggeschaafd (aan de zijkanten bij de neuspunt) ik denk nu we 5 maanden verder zijn dat dat extra zo lijkt omdat er slechts een klein stukje achter gezet is. Links en rechts had denk ik beter geweest als dat over had gelopen in het stukje wat ze in het midden hebben gezet. Maar omdat dat niet gebeurd is, zo te zien lijkt mijn neus gewoon smaller en dat staat niet zo goed in mijn gezicht als eerst het geval was. Ik heb namelijk een beetje een bol gezicht.

    Ook heb ik veel littekenweefsel in en op mijn neus en de huid is dun met deukjes en kleine sneetjes van een eerder ongeval. Mijn KNO arts zegt, en dat geloof ik ook, dat hij zijn uiterste best heeft gedaan om alles te doen binnen zijn mogelijkheden om mijn neus zo mooi mogelijk te maken maar omdat de huid zo slecht is kan hij niet meer voor me doen. Ik heb in tranen gezeten bij hem omdat ik ook echt geloof in hem. Maar juist daarom is het zo teleurstellend dat dit het eind resultaat zou zijn. Je ziet blijkbaar alles wat hij er onder zou plaatsen (stukjes kraakbeen) omdat de huid zo dun is. Het resultaat nu is dat ik een bottige neus heb met een onregelmatige huid maar ook een niet fraaie vorm. Dit is bepalend voor mijn leven en hoe ik nu in het leven sta. Ben erg onzeker geworden en ook kwetsbaar.

    De professor heeft laten vallen dat er via een voorhoofdslap huid verplaatst kan worden maar later ging hij er niet meer op in. Misschien is dat ook niet de oplossing voor mij. Ik weet het echt niet meer. Maar heb jij misschien een idee als je mijn verhaal zo leest? Ik kan me voorstellen dat dit ook best uitzichtloos is, maar het kan geen kwaad als ik het nog maar eens meld hier op het forum.

    Ik hoop dat het met jouw neus goed gaat komen als dat nog niet zo zou zijn. En ik zou je heel dankbaar zijn als je me een berichtje zou terugsturen.

    mvg,

    Beno

  • steffeken

    Beste Beno,

    Het is uiteraard zo dat wanneer je de neus gaat ‘ophogen’ door een stukje kraakbeen onder de huid van de neus te plaatsen,dat de neus optisch smaller gaat lijken; hij wordt hoger maar verbreedt niet evenredig dus krijg je de illusie dat je neus smaller geworden is. Ik weet niet of u neus voor de ingreep breder was of niet, maar het gebeurt dikwijls dat men de zijkanten van het nasaal bot gaat afschaven (afbeitelen) en wanneer hier zich een foutje voordoet of juist met de intentie; kan je uiteindelijk met een zeer dunne neus te maken hebben; ik weet niet of de dunne neus door de operatie komt of dat je die reeds altijd al hebt gehad. Zelf heb ik een zeer aggressieve neuscorrectie gehad waarbij ik de helft van mijn oorspronkelijke neus heb aan overgehouden, een tweede neustipcorrectie bij ander chirurg en nu dus aan de beurt voor een ‘ophoging’ ,afschaving onregelmatig gemigreerd kraakbeenstukje en het recht maken van de neus.

    Bij jou is dus kraakbeen gebruikt; ik neem aan dat jou lichaamseigen kraakbeen geoogst werd uit een van je oren of van tussen de ribben? Dit is een van de beste methodes om de neus te kunnen verhogen en recht te maken, soms is dikker kraakbeen nodig en zal men voor ribkraakbeen kiezen.

    Wanneer je de neus wil breder maken kan er gebruik gemaakt worden van tijdelijke of semi permanente fillers(zeker geen permanente) om de neus wat dikker te maken maar met fillers is het bijna onmogelijk om een esthetisch symmetrisch resultaat neer te zetten en de kans dat het zichtbaar wordt aan de neus is bestaande.

    Soms kan er gebruik gemaakt worden van je eigen huid; derma greffe of graft , meestal gebruikt men huid van de onderarm wat men dus onder de huid gaat plaatsen; het stimuleert dan enkel een dikkere huid en de kans dat huid onder huid zichtbaar wordt is klein.

    Ik weet niet waarom jou PC over een voorhoofdslap sprak: aangezien dit toch meestal gebruikt wordt om een beschadigde neus met letsel van tumoren opnieuw te kunnen bedekken met huid , maar dit is een uiterst ingrijpende ingreep en laat verscheidene littekens achter; meestal wordt een stuk huid van het voorhoofd half losgesneden, wordt dan geroteerd en vastgemaakt over de beschadigde neus om de neus opnieuw te voorzien van gezonde huidcellen.

    Een andere ‘oplossing’ kan erin bestaan om voor een nasal shell implantaat te kiezen; voor de neus blijven kraakbeen echter de voorkeur hebben, maar er is een nasal shell implantaat vervaardigt uit porex; is een poreus product waar de huid kan ingroeien en zich kan vastzetten op onderstaande bestaande botstructuren; vaak dmv titanen schroefje, alhoewel bij een neusimplantaat dit vaak niet hoeft. Maar een nasal shell implantaat heeft de volledige vorm van het nasaal bot en hoeft er ook over geplaatst te worden; dit verbergt de onregelmatigheden en verhoogt en verbreed de neus.

    Een andere nog ingrijpendere ingreep is een neus osteotomie; het snijden van het bot; eerder breken ervan enzo opnieuw een andere neus proberen te puzzelen en vastzetten met plaatjes, draden,…. dit gebeurt normaal enkel na een zwaar ongeluk en als het niet louter om esthetische redenen draait.

    Voor de deukjes en littekentjes kan men mixto sx co2 ablatieve laserbehandelingen ondergaan; deze kunnen de meeste letsels aanzienlijk verbeteren.

    Maar om de neus te verbreden bestaan er jammer genoeg niet veel andere alternatieven. Soms moet je eens voor een second opinion gaan om te zien wat een ander chirurg denkt dat eraan gedaan kan worden en zeg vooral ook wat je zelf weet welke opties er zoal zijn; dan kan je ook ineens zien hoe deze chirurg over dergelijke methodes denkt.

    Men leeft nu ook in een tijd waarin men een smalle dunne neus als aantrekkelijk beschouwt maar men moet ook eens rekening houden met de andere faciale kenmerken om in balans te blijven , een dunne neus is zeer snel en eenvoudig te verkrijgen maar andersom wordt het een moeilijke zaak.

    Ik hoop voor jou alvast het beste ; een second opninion kan nooit kwaad!

    met zeer vriendelijke groet

  • annemarie

    Hey hallo,

    ik heb net 2 weken geleden een volledige neusoperatie laten doen bij dr. Dekoopman. ik sta telkens stomverbaasd als ik mensen hoor vertellen hoe ze toch helemaal in de ban zijn van hun arts. Een arts komt vaak (niet altijd) nogal betrouwbaar over.

    Wat een onwaarschijnlijk veel knoeiers van artsen zit hieronder.

    mijn ervaring van heel die operatie? (waar ik toch zooo bang/zenuwachtig voor was): super.

    ik ben 18 juni geoperereerd en ben na een paar uurtjes na het ontwaken terug naar huis gereden met mijn man. ik heb geen nabloedingen gehad. totaal niets van pijn(!), (ik begrijp niet dat er mensen zijn die dan nog pijnstilling nodig hebben, is het dan wel zo verfijnd gedaan?) geen overdreven zwellingen over verkleuringen etc… ok, een groot deel is ook afhankelijk van de aard van het beestje, maar veel artsen bezitten gewoon niet over de meest geavanceerde technieken. Het resultaat is schitterend. Deze neus past bij mijn gezicht.

    De dag na de operatie heb ik al lichtjes aan het stofzuigen geweest. Van de week heb ik ook gewoon gezwommen. Enfin, binnen de week ging mijn leventje gewoon verder: boodschappen doen, voor de kindjes zorgen. Geen overbezorgde toestanden. Het is allemaal voor 200% meegevallen, terwijl het toch een serieuze operatie was.

    Littekens langs buiten zijn mij ook helemaal niet te zien.

    Klinieken die stoeffen over hun laagste prijzen, (zoals linea esthetica etc) zou ik al helemaal weren. Ok, je betaalt mss iets meer bij dr. dekoopman, maar je bent in de beste handen en geen tweede operatie en gezever.

    De beste zorgen krijg je er!

    veel succes!

  • Neus

    Ik ben nog niet bij de dokter geweest omdat ik het toch nog even wilde afwachten of het zou veranderne en dat is gebeurd! Mijn neus doet erg pijn en is volgens mij flink ontstoken. Het onderste gedeelte is heel erg dik en gloeit heel erg. Het is mooi klote dat het nu weekend is omdat ik dan niet naar de dokter kan gaan. Weet iemand of het erg kwaad kan alsi k hier tot maandag mee wacht?

  • Neus

    zojuist bij de weekend huisartsenpost geweest en heb een kuurtje voorgeschreven gekregen. Ze dacht dat het een ontstekeing van de huid en onder de huid was. Hoop dat ze gelijk heeft, Het herstelproces van de kuur moet al binnen een dag zichtbaar zijn.

  • Beno

    Hartstikke bedankt voor deze kennis, ik zou haast denken dat ik met een echte deskundige te maken heb, ben er erg blij mee, ik beloof morgen nog uitvoerig te reageren terug op je bericht. En nee, de substantie die gebruikt is om het stukje er tussen te zetten is van een stukje donor kraakbeen ik dacht gecombineerd met donor spierweefsel. Ben even de naam kwijt, ik reageer morgen terug in de hoop dat je me nog wat wijzer kan maken ik heb hier veel aan en nogmaals dank!

    mvg,

    Beno