uitleg werkonbekwaamheid

• Els

Hey,

welke uitleg geven jullie aan je werkonbekwaamheid?

De chirurg geeft mij 10 dagen werkonbekwaamheid omdat ik nog geen hele dagen ga kunnen rechtstaan voor de klas (wordt behandeld aan benen en billen). Welke uitleg geven jullie hieraan? Ik durf niet toegeven dat het voor een lipo is, maar op mijn ziektebriefje gaat de naam van de arts staan, en dan het ergste: “plastisch chirurg”…

Wat zeggen jullie?

Els

• Aan Els

ik denk dat je gewoon een smoes moet verzinnen/het anders moet omschrijven…. bijvoorbeeld dat je last had van ………………. waardoor je klachten kreeg met lopen e.d……. en dat het nu is verwijderd door een ‘chirurg’.

ik denk niet dat je er anders omheen kunt.

straks denken mensen dat je een schaamlipcorrectie ofzo hebt gehad…. een lipo is dan nog altijd beter

• elisabeth

Dag Els,

Als ik zelf een behandeling onderging, dan deed ik dat altijd in mijn eigen vrije tijd wanner ik vakantie had ofzo.

Ik vind niet dat je werkgever voor jou luxeprobleem moet opdraaien!!!

Staat niet erg netjes. Als je ziek bent tja dan ben je ziek en dan kan je inderdaad niet gaan werken … maar zoiets als een lipo gaan laten uitvoeren, of in iedergeval de hersteltijd opnemen in de baas zijn tijd dat gaat toch in mijn ogen echt te ver.

Sorry, maar dat is mijn mening.

• hansje

Ik ben diverse malen geopereerd maar altijd voor eigen kosten.

Bij elke operatie nam ik een paar weken verlof.

Hoef je ook geen tekst en uitleg te geven aan je baas of bedrijfsarts of te liegen.

Ik vind net als Elisabeth dat je werkgever niet voor de kosten van salaris op hoef te draaien omdat jij mooiere benen, buik , neus etc,etc, wil hebben.

• Jis

Om eerlijk te zijn ben ik het met de 2 voorgangers hier eens. Dinsdag heb ik een onderooglidcorrectie en dat heb ik zo gepland dat ik daarvoor vakantiedagen kon opnemen en mijn werk er geen/zo min mogelijk last van heeft. Het voordeel is dan inderdaad dat je geen verantwoording hoeft te geven van wat je in je vrije tijd gaat doen want dat gaat een werkgever niets aan.

Ik vind dat als je je ziek meldt je werkgever mag weten waarom want het kost hem/haar geld.

• Els

Toch eventjes een reactie van mezelf weer…

1) die 10 dagen zijn uiteindelijk maar 5 dagen omdat ik maar 4 op de 5 dagen werk, er een feestdag in valt en ook de weekends meegeteld worden in die 10 dagen.

2) ik kan niet zomaar verlof nemen wanneer ik wil + de chirurg wou niet in de paasvakantie opereren

3) als ik de operatie uitstel, wordt de timing nog slechter: examens kunnen niet behoorlijk doorgaan; in de zomervakantie zie ik het niet zitten om 6 weken dat pak aan te doen in de warmste dagen én tegen september wil ik een trouwjurk gaan kiezen en zou de zwelling dus zo goed als volledig moeten gedaan zijn.

4) uiteindelijk zijn die 10 (kalender-)dagen voor mijn werkgever beter dan bv. 8 dagen want vanaf 10 dagen mogen zij een vervanger voor mij aannemen die tijdens mijn afwezigheid mijn lessen overneemt; voor een kortere periode mag dit niet. (ongeacht hoeveel dagen die persoon effectief moet komen –> die 5 dagen)

• Joke

Ook ik ben het met Elisabeth en Hansje eens, ik heb mijn ooglidcorrectie ook onder verlof gedaan. En je berekening en redenering hieronder is knap gezocht, maar het blijft een vrijwillige “luxe”-ingreep en valt niet onder ziekte. Als je het eerlijk wilt spelen vertel je je werkgever over je ingreep en vraagt hem of je je hiervoor ziek mag melden.

• Jis

Blijft nogsteeds 5 dagen dat je werkgever ervoor opdraait ongeacht hoe je het brengt. Maar goed ieder zijn mening.

Ik zou dan dus als je besluit het in de baas zijn tijd te doen het eerlijk vertellen want ik vind dat hij/zij daar recht op heeft.

• Kato

Hoi Els,

Als je voor de klas staat heb je toch een lange zomervakantie, en twee weken kerstvakantie?

Naar mijn mening zou het zo moeten zijn:

Medische indicatie: ingreep wordt vergoed en je hebt recht op ziekteverlof, geen medische indicatie: ingreep kost je geld en vrije dagen. Eigen verantwoordelijkheid.

Groet,

Kato

• meg

Ik heb de beide ingrepen ook in mijn eigen vrije tijd laten doen.

Het betrof een lipo van de buik en een s-lift.

Allebei de keren heb ik daar drie weken voor vrij genomen.

Ik vind dat je het niet kunt maken om je werkgever ervoor op te laten draaien, je bent tenslotte niet ziek.

Zo zou ik me ook nooit zomaar ziekmelden als ik niet echt ziek ben.

Ik vind dit spotten met je gezondheid !!!!