lelijk

• jeper

hai allemaal,

wie kent dit ook? ik voel me zo lelijk…voornamelijk fotos van mezelf vind ik ronduit afgruwelijk. Ik loop hierdoor jarenlang al rond met een negatief minderwaardig gevoel wat mijn leven beheerst. Als ik in de spiegel kijk vind ik het opzich wel meevallen, maar fotoos..! Dat beeld op de fotos zit continue in mijn hoofd en maakt me erg moe. Al zie ik een knappe jonegn lopen op straat wordt ik stikjaloers, dan denk ik, was ik maar zo dan was mijn leven een stuk makkelijker. Herkent iemand dit?

groet

jeper

• Joke

Hai Jeper,

Je zegt dat als je in de spiegel kijkt het wel meevalt, maar die foto's….troost je, heel veel mensen die er goed uitzien zijn verder niet fotogeniek, en vaak neemt een foto je NET op het verkeerde moment…dus…..

En niet jaloers zijn op anderen, je bent zelf zeker ook een mooi mens, van buiten en van binnen. Mag ik vragen hoe oud je bent?

Groetjes Joke

• chin

Wat vind je lelijk aan jezelf als ik vragen mag ?

iedereen is toch wel onzeker , de één wat meer als de andere of op bepaalde momenten meer of minder.

• Daan

Beste Jeper,

Misschien is het raadzaam om eens met een psycholoog te gaan praten, voor je negatieve zelfbeeld, het zou toch jammer zijn als je zo door het leven gaat, met negatieve gedachten over jezelf. Dat maakt inderdaad heel moe.

Waar baal je dan van??? heb je dan naar jou idee een opmerkelijk grote neus bijvoorbeeld (zoals ik had….en ik voelde me ook akelig over foto's voor de ingreep) of flaporen dan kun je tegen jezelf zeggen; goed, ik laat er iets aan doen…..

Maar hoe je je voelt, over jezelf…is veel belangrijker dan die buitenkant.

Ga ervoor…..dan kom jij er wel uit met mezelf, je bent niet de enige die zich zo voelt.

Sterkte en groeten,

Daan.

• Dahlia

Hoi Jeper,

ja hoor, dit herken ik helemaal. Als ik in de spiegel kijk dan zie ik een leuk gezicht met een glad voorhoofd, grote ogen een kleine neus een kleine kin en een gladde gave huid.

Ik krijg met enige regelmaat te horen dat ik een mooi gezicht heb zelfs.

Maar foto's…….*argh*! ik ben blijkbaar exact het omgekeerde van fotogeniek, want op foto's is mijn gezicht ongelooflijk vervormd. Op alle foto's wel te verstaan. Mijn gezicht lijkt wel een aardappel, zo vormeloos en vreemd is het op foto's, om van de plooien, kreukels en wallen nog maar te zwijgen, die ik in de spiegel niet zie .Ik heb namelijk ook geen rimpels.

Ik weet inmiddels maar al te goed dat ik monsterlijk op foto's sta, dus laat ik me niet fotograferen.

Soms word het me door de strot geduwd door mensen die zeggen dat het allemaal wel meevalt, en dan nemen ze een foto en…geven het toe. Als ik een dergelijke foto te zien krijg dan ik idd in een depressie schieten, dagen lang.

Mijn paspoort is een vijfjaarlijks terug kerend drama. *AFGRIJSELIJK* sta ik op pasfoto's, ALTIJD!

Kortom: tussen foto's en real life is er in mijn geval een meer dan levensgroot verschil, waarschijnlijk heb jij het zelfde als ik; a-fotogeniek.

Probeer het gewoon los van elkaar te zien, hoe moeilijk het ook is, dat weet ik uit ervaring.

Sterkte verder,

Dahlia.

P.s: niet om het een of ander, maar ik ken iemand waar het exact andersom is; die staat altijd prachtig op foto's, die is erg fotogeniek maar tamelijk onooglijk in real life.

• regi

Hallo Jepper,

Er bestaat zoiets als ‘ingebeelde lelijkheid’, een aandoening waar absoluut meer mensen aan lijden. Mensen nemen zichzelf als onaantrekkelijker waar dan dat ze in werkelijkheid zijn. Een tijd geleden heeft er een artikel over in de psychologie gestaan. En daar ging het ook over goede therapieën bij dit probleem. Misschien moet je hier eens wat meer over lezen.

Succes Regi

• Saskia

Weggooien die foto,s . Probleem opgelost.

• jeper

BEdankt zeg, voor de berichten.

ben net 30 geworden. je zou zeggen dat je die problemen nou wel eens een keer achter je hebt gelaten maar nee hoor. wat ik lelijk vind aan mezelf…ik vind mn hoofd te groot, en dat ik kalend wordt helpt niet. maakt mn voorhoofd nog groter. het lijkt wel of hierdoor een bepaalde expressie ben kwijtgeraakt…En mijn grote neus. Ik ben weleens naar een chirurg geweest om hierover te praten maar dan is er ook nog eens iets als schaamte om er werkelijk iets aan te doen. ben bang dat er over me gepraat wordt. Het is een erg vermoeiend overheersend probleem aan het worden. Ik wil alleen maar slapen want dan denk ik er minder aan. IK heb een afspraak gemaakt bij het amc. ik hoop echt dat ze me verder kunnen helpen.

groet,

jeper

• Ing

Hallo Jeper,

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met; dat je bang bent dat er over je gepraat wordt. Ik heb dat zelf ook heel sterk. Ik heb onlangs een neuscorrectie laten doen. Op internet heb ik vernomen (ook op deze site) dat deze arts ook fotomodellen opereert. Toen had ik helemaal zoiets van; kom ik aan, ze zullen wel denken, zij denkt zeker dat ze hierdoor knap wordt. Maar ik heb toch doorgezet en ik ben blij dat ik de neuscorrectie heb laten doen hoewel ik nog niet helemaal tevreden ben. Ik ben jaloers op mensen die maar 1 ding aan henzelf willen laten veranderen want dat betekent dat ze met de rest tevreden zijn. Ik vind mijzelf ook lelijk en ik zou nog wel 10 andere dingen in mijn gezicht willen laten veranderen. Ik ben 9 jaar ouder dan jij en nog steeds ontevreden over mijzelf. Het komt ook door reacties van anderen. Als mensen nu commentaar over 1 ding op mij zouden hebben (bijvoorbeeld alleen over mijn neus) dan is het niet zo erg. Maar het zijn juist allemaal verschillende dingen over mijn uiterlijk. (hoe kan een mens dan positief blijven)

Groeten Ing.

• Joke

Lieve Ing,

We hebben allemaal onze onzekerheden en onze slechte dagen. Iedereen heeft wel iets wat hij of zij zou willen veranderen aan zichzelf. Maar als jij zoveel mensen om je heen hebt die allemaal ook nog VERSCHILLENDE dingen aan jou uit te zetten hebben, dan lijkt mij dat je die mensen moet dumpen ipv die dingen aan jezelf………..

Groetjes Joke